Missä meidän lumi? Joulukuu ja kaikkee.. No – ei se aurinkokaan pilkota, joten D-vitamiinin valmistus omassa kehossa on vaillinaista. Kevättä kohden kuitenkin 🙂 Muistuttelen siis auringon vaikutuksesta ja sen puuttuessa D-vitamiinivalmisteiden tärkeydestä!

UV-säteilyn POSITIIVISET vaikutukset:

D-vitamiinin muodostuminen

Kesällä auringossa D-vitamiinia muodostuu riittävästi iholle 15-20 minuutin mittaisella oleskelulla. Tähän vaikuttaa vaatetus sekä yli 6 suojakertoimen aurinkovoiteen käyttö estää D-vitamiinin synteesiä. Tietysti kosmetologina muistutan riittävästä suojauksesta, ettei iho kärväisi!

Lisäksi UV-säteily vilkastuttaa verenkiertoa, aineenvaihduntaa, hemoglobiinin muodostumista ja hormonitoimintaa.

UV-säteilyn NEGATIIVISET vaikutukset

  • Eryteema eli punoitus

UV-säteilyn aiheuttama ihon punoitus, joka voi pahimmillaan polttaa ihon rakkuloille ja vaurioittaa ihosoluja pysyvästi. Krooniset soluvauriot ihossa ja solujen omassa suojautumisjärjestelmässä. Liiallinen UV-säteily vaurioittaa solutuman DNA:ta ja immunologisesti aktiivisia LANGERHANSIN SOLUJA. Liian voimakkaan ja jatkuvan UV-säteilyn oletetaan aktivoivan HIV- ja herpes-virusta.

  • Ihon ennenaikainen vanheneminen

Kimmokudokset surkastuvat, ihoon muodostuu pigmenttihäiriöitä ja teleangiektasiaa, juonteet syvenevät ja huokoset laajenevat.

Lähteet: Dr. Christian Rimpler, Helena Viljakainen

D-vitamiinista vielä..

Tärkein D-vitamiinin tehtävä on kalsiumin imeyttäminen. Lisäksi D-vitamiinia tarvitaan jokaisessa kehomme solussa ja se vaikuttaa lähes 300 eri geenin toimintaan.

Saantisuosituksissa on suuria eroja. Jo 1920-luvulla, Arvo Ylpön johdolla, lasten saantisuositus oli 100 mikrogrammaa päivässä. Vuonna -92 suositusta pienennettiin kymmeneen mikrogrammaan. Vastikään Duodecimin tiedotteen mukaan  D-vitamiinisuositus perustuukin virhelaskelmaan, 10 mikrogramman sijasta pitäisi olla 50 mikrogrammaa. Uutisessa mainittiin, että valtion ravitsemustieteellisen neuvottelukunnan mukaan suomalaisten tarvitsema D-vitamiinimäärä saataisiin helposti ruokavaliosta. Eli 12 kpl kananmunia, 250g rasvaista lohta ja kolme litraa maitoa. JOKA PÄIVÄ! (Ja tämä siis sille 10mg suositukselle laskettuna.)

Tässäpä siis kiteytettynä se, miksi D-vitamiinilisä kannattaa nauttia oikeastaan ympäri vuoden!

VILKAISE  Arctic Nutrition -D3 -vitamiinin tuote-esite – lataa siitä itsellesi!

Jaa →

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *